Thursday 28 April 2016

BANTUAN UNTUK IBU TUNGGAL JOHOR

Kerana ada yang bertanya tentang bantuan untuk ibu tunggal di Johor. Hari ini admin akan menulis sedikit sebanyak berkenaan perkara itu. Harap dapat membantu golongan ibu tunggal ini.

Exco yang di pertanggungjawabkan dalam hal ini adalah Puan Hajah Asiah Md Arif selaku Exco Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Negeri Johor yang juga ADUN Johor Lama Kota Tinggi.

Banyak sebenarnya bantuan yang telah disediakan untuk golongan ibu tunggal di Johor ini. Tidak kira dari segi bantuan wang ehsan sara hidup atas kursus-kursus bagi mereka yang ini menceburi bidang perniagaan. Semua ini di pecahkan kepada Agensi dan Jabatan berkaitan.

Majlis Agama Islam Negeri Johor(MAINJ) dan Jabatan Kebajikan Masyarakat(JKM) lazimnya membantu dalam hal berkaitan agama. Ini termasuk tuntutan nafkah dan juga wang ehsan sara hidup melalui program E-Kasih. Melalui program ini ibu tunggal yang layak akan mendapat bnnntuan bulanan.

Manakala KEMAS dan Yayasan Pembangunan Keluarga Darul Ta'zim banyak membantu dalam hal meningkatkan pendapat melalui bimbingan dan kursus-kursus keusahawanan yang di sediakan. Mereka juga sedia membantu mendapatkan pinjaman bagi modal permulaan melalui TEKUN, MARA, dan Agensi yang berkenaan.

JUITA pula adalah sebuah pertubuhan isteri-isteri Adun Negeri Johor. JUITA ini akan membantu dari segi melakukan ativiti keagamaan, pendidikan, ekonomi dan sosial. Mereka juga akan membantu dalan kerja-kerja amal yang nerkaitan dengan ibu tunggal.

Anda sebagai ibu tunggal sebenarnya boleh rujuk kepada Ketua Kampung@Pengerusi JKKK, Pemimpin Politik setempat atau ADUN kawasan anda bagi mendapatkan bantua-bantuan ini. Atau anda bole terus ke pejabat-pejabat Agensi dan Jabatan yang admin sebutkan tadi.

Admin juga sertakan laman web rasmi Jabatan yang berkenaan.

WWW.YPKDT.ORG.MY
WWW.JKN.GOV.MY
WWW.MAIJ.GOV.MY
WWW.JUITAJOHOR.COM