Friday 14 October 2016

INI YANG BERLAKU SEBENARNYA

"Contrary to social media reports, DYMM Sultan Johor declined the offer to become the next Yang di-Pertuan Agong because he wants to strictly adhere to the rotation system set by the Conference of Rulers. Under this time–tested succession pattern, the Sultan of Kelantan is next in line, followed by the Sultan of Pahang. Sultan Ibrahim Sultan Iskandar respects and understands the rule of succession by rotation and wishes to abide by this."
"Bercanggah dengan laporan media sosial, DYMM Sultan Johor sebenarnya telah menolak tawaran untuk menjadi Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong seterusnya kerana Baginda menghormati dan mengikuti sistem giliran yang ditentukan oleh Majlis Raja-Raja. Dibawah aturan corak pewarisan sedia ada, DYMM Sultan Kelantan adalah calon seterusnya, dan diikuti oleh DYMM Sultan Pahang. Sultan Ibrahim Sultan Iskandar menghormati dan memahami aturan menaiki takhta secara giliran, dan ingin mematuhinya."

Sumber dari https://www.facebook.com/selamanya.johor?fref=ts#
                         

Diatas adalah apa yang sebenarnya berlaku. Bukan seperti yang terebar di media sosial yang kononnya DYMM Sultan Johor menolak untuk menjadi Agong ke-15 kerana igin fokus di Negeri Johor dan Bangsa Johor sahaja.

Jadi berhentilah menyebarkan berita itu kerana ianya akan menyebabkan nama baik Tuanku Sultan Johor tercemar kerana alasan yang sedemikan kelihatan kurang profesional. 

Kita sebagai Bangsa Johor sepatutnya menjaga nama baik DYMM Sultan Johor bukanlah mencemarkannya.

DAULAT TUANKU