Friday 23 December 2016

SUDAH TIBA MASANYA JOHOR BERSAING DENGAN NEGARA JIRAN


Ahli Dewan Undangan (ADUN) Bukit Permai, YB Ali Mazat Salleh berkata Johor perlu keluar menjadi pusat perniagaan dan pelaburan baru bagi mengambil peluang dari limpahan pelaburan asing yang begitu banyak di Singapura.

Menurut beliau Johor perlu bangkit untuk “compete” dengan negara jiran dan bukan hanya “complement” kepada pelaburan yang berlaku di negara terbabit.
“Singapura adalah pusat pelaburan rantau asia pasifik yang paling pesat dan menjadi tumpuan “regional office” syarikat gergasi dunia. Banyak syarikat-syarikat besar berpengkalan di Singapura. Johor yang menjadi Jiran terdekat tidak boleh lagi hanya menjadi penonton dan “buffer” kepada pelaburan yg masuk ke Singapura .
“Johor perlu menyediakan prasarana dan kemudahan bertaraf dunia yg boleh menarik pelabur-pelabur asing Singapura untuk membuka pejabat dan melabur di Johor sebagai alternatif dengan kos operasi yg lebih rendah berbanding di Singapura.
“Untuk membangunkan prasarana dan kediaman bertaraf dunia untuk tawaran kepada pedagang global memerlukan pelaburan berbillion ringgit, jadi kita patut bersyukur bila ada pelabur yang sanggup datang dan memilih Johor untuk melaksanakan pembangunan bandar baru bertaraf dunia,” katanya dalam satu kenyataan kepada umno-johor.com.
Ali Mazat seterusnya menambah untuk bersaing dengan Singapura memang perlu untuk negeri berkenaan menyediakan persekitaran yang setanding dengan pembangunan di pulau berkenaan.
“Kita perlu menawarkan persekitran baru yang lebih moden dan boleh menarik minat pedagang luar negara. Bila ada projek mega berbillion ringgit pasti akan ramai bilangan pekerja yang terlibat. Ini perkara biasa, kalau kita lihat semasa pembinaan Menara Kembar Petronas dulu pun ramai pekerja asing di tapak pembinaan berkenaan dan sekitar Kuala Lumpur.
“Diharap projek-projek pembangunan yang berlaku di sekitar Johor Selatan tidak di politik kan oleh mana-mana pihak yang cemburu. Tidak ada salahnya pelaburan tersebut kerana kalau kita nak tunggu pelabur tempatan yang mampu kita tak pasti bila pembangunan tersebut akan berlaku,” katanya.
Katanya lagi untuk menjadi pesaing kepada Singapura dalam dunia perniagaan global, Johor perlu bergerak cepat dan pantas lebih-lebih lagi dalam usaha MB Johor, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin untuk menjadi kan Johor sebagai New Economic Power House of the Region.