Monday 22 August 2016

ADAKAH INI PUNCANYA ?

MAKNA PIALA MALAYSIA KEPADA TMJ DAN APA YANG BAGINDA MAHU KITA SEMUA FAHAM
● Saya dah cakap beribu kali, dah berbuih mulut. Yang saya tidak pernah pandang Piala Malaysia. Ia piala paling tua dalam negara tetapi ia piala yang merosakkan jadual setiap tahun. Why? Piala Liga (Super) dan FA dapat membawa anda kepada AFC Championship. Beri saya satu sebab mengapa mesti kejar Piala Malaysia. Kemajuan kelab bolasepak JDT terletak apabila kita berada dalam composition AFC, dalam Asia yang mewakili negara. Disitu sudah boleh tengok kemajuan kita, bukannya Piala Malaysia. Dan untuk berada dalam Asia, perlu menang Liga.
● Saya cakap kepada Mario Gomez satu sahaja, "Jangan kalah, tetapi keluar dari Piala Malaysia secepat mungkin." Jadi, kalau penyokong nak salahkan sesiapa, salahkan saya. Saya yang bertanggungjawab. Saya yang bayar gaji dia. Dia kena dengar cakap saya.
● Kita akan ada 4 final. Jikalau kita menang dengan Felda, liga ini kita punya. Pasukan pertama satu-satunya dalam negara yang menang liga 3 kali berturut-turut. Sebab tu semalam Mario turunkan barisan tu. Kalau ikutkan hati saya, saya turunkan Sasikumar jadi striker.
               
                     
● Kita tak boleh ada rekod kalah. Sebab kalau tengok graf kita tentang kemenangan, draw dan kalah..kita memang sudah buat yang terbaik. Penyokong marah kalau kalah. Jadi saya bagitau Mario, "engkau bagi draw (seri) jelah."
● Dahulu, kita boleh fokus semua pertandingan. Piala Liga, Piala FA. Kalau kita menang salah satu, kita pergi AFC. Last sekali pertandingan baru Piala Malaysia. Jadi kita boleh fokus satu-satu. Sekarang ni, FAM telah satukan Piala Malaysia, Piala Liga dan Piala FA. Pemain pula perlu at least 72 hours untuk recover selepas perlawanan. At least 48 hours untuk recover. Kalau kita bermain semua competition all out, bayangkan kalau Jorge Pereyra Diaz injured atau mana-mana pemain yang mustahak injured, apa akan jadi pada pasukan kita? Mungkin musim depan, jadual berbeza dan kita boleh fokus satu-persatu, maka kita boleh cuba Piala Malaysia.
● Apabila orang lain berfikir tentang Piala Malaysia, saya pula tengah berfikir pasal sesuatu. Dalam askar, bila kita ada satu keinginan, kita jangan cerita kepada orang lain. Kita diam. Kerana apabila musuh tau keinginan kita, dia akan serang yang itu dulu. Masalahnya, awak semua sudah tergigit umpan musuh. Sebab itu tidak boleh menerima kekalahan. Tidak ada pasukan dalam dunia ini yang tidak pernah kalah.
● Ada monyet tanya, "kalau Piala Malaysia tak mustahak, kenapa main?" Kalau tak main, kena fine (denda). Benda ini adalah jadual yang disetkan oleh badan induk bolasepak negara. Kenalah main.
● Sebelum mula Liga Super semasa di Thailand lagi, saya telah bercakap dengan Mario Gomez, "go for the third title in a row." Tiada seorang pun perasan apa yang saya cakap. Kerana Selangor 2 kali, Kelantan 2 kali, JDT 2 kali. Tiada 1 pasukan dalam negara yang 3 kali berturut-turut. saya nak jadi the first. Dalam AFC kita telah menjadi juara, kita telah mencipta sejarah. Insya-allah jika Allah Taala izinkan rezeki kita menang 3 kali berturut-turut, itu pencapaian yang amat besar. Lepastu siapa boleh beat that record? Mungkin tiada. Mungkin selepas beberapa tahun baru ada.
                                       
● Saya cakap kat Mario, tidak kisahlah semasa Mario ke, selepas Mario ke, Piala Malaysia adalah untuk awak gunakan pemain-pemain muda, so diaorang dapat bermain tahap yang tertinggi dalam pertandingan. Mereka dapat lebih pengalaman dan pendedahan.
● Dari awal, saya dah arahkan Mario supaya try menang FA Cup supaya dapat tempat yang cepat untuk AFC. Lepastu concentrate kepada Liga. Itu perancangan saya. Jadi, kalau awak nak Piala Malaysia tahun depan, awak carilah orang baru. Sebab ia bukan polisi saya.


Chat Conversation End