Friday 21 October 2016

APA KATA KETUA PEMUDA JOHOR TENTANG BAJET 2017

Pergerakan Pemuda UMNO Negeri Johor, menyambut baik pembentangan Yang Amat Berhormat Perdana Menteri, Dato' Sri Haji Mohd Najib bin Tun Haji Abdul Razak, di dalam bajet 2017 pada 21 Oktober 2016 yang berteraskan “Menjamin Perpaduan dan Pertumbuhan Ekonomi, Menghemah Perbelanjaan Inklusif, Mensejahtera Kehidupan Rakyat Seluruh”.
                         
Kami setuju dengan cadangan YAB Perdana Menteri di dalam pengisytiharan tahun 2017 sebagai tahun ‘Startup & SME Promotion’, dengan peruntukan sebanyak RM75 juta. Usaha seperti ini adalah penting di dalam menyiapsediakan usahawan khususnya golongan muda dalam era Ekonomi Merdeka bagi membina ketahanan ekonomi negara.

Pergerakan Pemuda UMNO Johor juga senada dengan pengumuman YAB Perdana Menteri di dalam memperuntukan sejumlah RM162Juta bagi MDEC menjalankan pelbagai program bagi sektor ‘Digital Connectivity’.

Inisiatif ini sejajar dengan arah perkembangan ekonomi dunia yang kian memasuki era revolusi industri yang ke-4, ia-nya jelas membuktikan Kerajaan Malaysia begitu komited di dalam menyemai dan menyuburi usahawan PKS di dalam sektor Multimedia, IT dan Teknologi.

Pergerakan Pemuda UMNO Johor juga bersetuju dengan cadangan YAB Perdana Menteri di dalam memperuntukan sejumlah RM1.72b bagi program - program keusahawanan melalui agensi - agensi seperti Amanah Ikhtiar Malaysia, TEKUN, SME Bank, PUNB dan banyak lagi, di dalam memastikan agenda Bumiputera terus diperjuangkan, khususnya bagi mereka yang tergolong di dalam kategori PKS di Malaysia.

Kami juga bersetuju dengan cadangan YAB Dato' Seri Haji Mohd Najib bin Tun Haji Abdul Razak di dalam memperuntukan sejumlah RM257juta bagi membantu meningkatkan peluang pendapatan rakyat, khusus bagi kelompok B40 di Malaysia, menerusi program Mobilepreneur oleh GIATMARA, Program Agropreneur dan Program eUsahawan & eRezeki di bawah MDEC.

Pergerakan Pemuda UMNO Johor juga menyambut baik cadangan YAB Perdana Menteri di dalam membina sebanyak 10 ribu buah rumah di bandar bagi disewakan kepada golongan muda serta graduan yang baru mula berkerja.

Cadangan peruntukan RM4.6b kepada institusi - institusi TVET dan cadangan geran padanan latihan & pembangunan kurikulum yang akan diberikan kepada institusi TVET awam merupakan satu cadangan yang baik.

Ianya adalah bagi memenuhi keperluan kedua-dua industri tempatan dan global serta permintaan terhadap kualiti dan tenaga kerja mahir yang dianggarkan 3.3 juta pekerja baharu diperlukan menjelang tahun 2020.

Bajet 2017 ini memerlukan satu perlaksanaan yang serius, supaya penyelesaian masalah rakyat mengakar secara komprehensif, khususnya bagi golonggan anak muda.

Akhir sekali, Pergerakan Pemuda UMNO Johor mencadangkan syarikat - syarikat swasta, agensi - agensi kerajaan dan organisasi lain bersama - sama berkolaborasi di dalam melahirkan inisiatif - inisiatif rangsangan tambahan, selain daripada apa yang telah diumumkan, bagi memperkukuhkan lagi perlaksanaan Bajet 2017.

Hahasrin Hashim
Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Negeri Johor.