Friday 22 April 2016

NELAYAN DAN PETANI DIJOHOR MENARIK NAFAS LEGA

Para petani dan nelayan di negeri Johor juga tidak terlepas dari kesan fenomina elnino yang sedang melanda negera sekarang ni. Sudah pasti ianya menjejaskan hasil dan pendapatan mereka.

Namun kini mereka boleh menarik nafas lega kerana kerajaan negeri Johor pantas menyalurkan bantuan kepada mereka yang terjejas. Tindakan pantas kerajaan ini dilihat sangat membantu mereka.

Petani.

Bantuan untuk petani ketika musim kemarau ini berupakan bantuan dari dalam bentuk penyedian pam air dan tangki mudah alih bagi mengatasi masalah kekurangan air. Ini kerana air sangat penting bagi sektor pertanian.

Bantuan ini telah melibatkan kawasan seluas 600 ekar dan 120 orang petani dengan peruntukkan sebanyak RM1 juta setakat ini. Selain itu Jabatan Pertanian juga telah membantu dari segi ihsan berbentuk input pertanian.

Nelayan.

Bagi nelayan pula, kerajaan negeri telah melantik perunding dari Universiti Teknologi Malaysia (UTM) bagi penyelidikkan jangka masa panjang. Ini merangkumi kesan-kesan alnimo dan juga pembangunan dikawasan perairan selatan Johor.

Juga telah dibangunkan beberapa bidang seperti agro dagang bagi produk dan perkhidmatan pertanian dan perikanan. Ini bagi memudahkan para nelayan memasarkan hasil mereka. Selain memperkenalkan agro belia berciri moden kepada anak-anak nelayan.

Terima kasih ini harus diberikan kepada kerajaan negeri Johor khususnya YB Ismail Mohamad selaku Exco Pertanian dan Industri Asas Tani Negeri. Kerana dengan keprihatianan dan tindakan pantasnya dapat meringankan beban yang ditanggung oleh petani dan nelayan dinegeri ini.