Tuesday 24 January 2017

CIA DEDAH SKANDAL TUN M ?

Agensi Risikan Pusat Amerika Syarikat (CIA) mendakwa pentadbiran Tun Mahathir Mohamad terlibat dalam skandal Bumiputera Malaysia Finance Limited (BMF) yang melibatkan wang berbilion ringgit era 1980-an.
Kesimpulan itu terkandung dalam laporan 13 juta muka surat daripada 800,000 fail agensi yang didedahkan kepada umum dan dimuatkan di internet minggu lalu.
Laporan itu mengatakan kedudukan Mahathir sebagai perdana menteri dalam keadaan bahaya disebabkan skandal rasuah kerana reputasi Bank Bumiputera milik kerajaan tercemar oleh operasi BMF, anak syarikat milik sepenuhnya di Hong Kong, “yang dipertikaikan.”
“Keterangan bukti menunjukkan skandal itu terkait dengan pentadbiran Mahathir. Sebagai bank milik kerajaan, Bank Bumiputera dipantau secara dekat oleh Kementerian Kewangan dan bank pusat dan tidak ada keputusan penting dibuat tanpa persetujuan atau pengetahuan mereka,” kata laporan itu, setebal sembilan muka surat, bertajuk “The Bank Bumiputera Scandal: More Trouble Ahead for Malaysia’s Mahathir?”

“Tidak mungkin kerajaan tidak sedar peningkatan had pemberian pinjaman Bank Bumiputera kepada cawangan-cawangannya di luar negara bagi membolehkan lebih banyak dana disalurkan ke Hong Kong,” kata laporan CIA.

- See more at: http://m.themalaymailonline.com/projekmmo/berita/article/dokumen-cia-dedah-kaitan-tun-m-dengan-skandal-bmf#sthash.dwxQmkEH.dpuf