Thursday 17 November 2016

PEMUDA UMNO JOHOR MENYOKONG BAJET JOHOR 2017

Pergerakan Pemuda UMNO Negeri Johor, menyambut baik pembentangan Bajet Negeri Johor bagi tahun 2017 oleh, Yang Amat Berhormat Menteri Besar Johor, Dato’ Mohamed Khaled Bin Nordin, pada hari ini, di mana teras utama bajet negeri kali ini berpaksikan “Johor Berkemajuan, Rakyat Sejahtera”.

Bajet negeri kali ini distruktur dengan baik, cakupannya seimbang dan menyeluruh, serta mempunyai misi yang cukup jelas, iaitu membangunkan kemakmuran material, mewujudkan kesejahteraan sosial, dan memperkasa potensi insan di Negeri Johor.

Pergerakan Pemuda UMNO Negeri Johor, senada dengan hasrat Yang Amat Berhormat Menteri Besar Johor, di dalam memacu negeri ini kearah kuasa besar ekonomi selatan.

Sektor keusahawanan diperkukukah terus ke akar umbi, di mana fokus bajet negeri kali ini, memberi satu roh yang baru kepada usahawan kecil dan sederhana untuk terus tampil kompetitif, sejajar dengan permintaan global.

Strategi ini dapat diihat di dalam Pelan Pertumbuhan Strategik Negeri Johor (PPSJ), di mana cakupannya meliputi 10 daerah di Negeri Johor dengan 10 inisiatif fokus, agar setiap daerah di Johor membangun dengan rancak, sesuai dengan kebitaraan masing-masing.

Strategi memperkasa keusahawanan di negeri ini diperkukuhkan lagi dengan program - program serta inisiatif berikut;

a) Program Pembangunan Usahawan Hiliran Minyak dan Gas (PPUHM), yang mensasarkan pengwujudan 29 syarikat baharu serta 500 pekerjaan baru di Pengerang, Johor.
b) Program Inisiatif Jenama Johor(IJJ), yang mensasarkan akan melahirkan 20 usahawan perintis yang akan menjadi duta produk Johor di pasaran luar Johor.
c) Program Indienomics, mensasarkan penglibatan usahawan belia seramai 50 orang di dalam mempromosi dan memperkukuhkan konsep ekonomi merdeka di Negeri Johor.
d) Program Usahawan Digital, yang akan dijalankan dengan kerjasama MaGICX di dalam melahirkan usahawan digital yang berpotensi melahirkan Smartphone apps, Animation dan Mobile Game yang setaraf dengan pemain industri digital dunia.
e) Netprenuer Wanita, melalui program ini seramai 200 usahawan wanita akan dikenalpasti untuk diberikan kursus strategi pemasaran produk atas talian menggunakan laman sosial dan internet.
f) Kawasan Perniagaan Berkonsep, di mana Youth Fashion and Lifestyle Street di Taman Mutiara Rini yang akan mengetengahkan rangkaian perniagaan fesyen mengikut trend dan jenama terkini. Manakala, Johor Local Brand Street di Taman Setia Eco Cascadia, yang akan mengetengahkan rangkaian perniagaan berasaskan produk negeri Johor.

Pergerakan Pemuda UMNO Negeri Johor juga menyambut baik cadangan Yang Amat Berhormat Menteri Besar di dalam mewujudkan pekerjaan bermutu untuk rakyat Johor, di mana program seumpama Iskandar Malaysia Professional Fund (IMProF) ini mampu melatih tenaga mahir di Iskandar Malaysia mengikut keperluan semasa dan akan datang.

Kami juga menyokong Yang Amat Berhormat Menteri Besar di dalam cadangan beliau untuk mengwujudkan Tabung Latihan Kemahiran Johor. ini adalah bertujuan mengukuhkan agenda pendidikan TVET, dengan peruntukan sebanyak RM5 juta, yang akan melibatkan 2,500 pelajar yang berminat untuk melanjutkan pengajian dalam bidang kemahiran di institut-institut kemahiran dalam negeri Johor.

Tidak ketinggalan yang turut menerima limpahan manafaat daripada Bajet Negeri 2017 kali ini adalah golongan belia. Pergerakan Pemuda UMNO Johor sebulat suara menyokong cadangan Yang Amat Berhormat Dato’ Mohamed Khaled Bin Nordin, di dalam pembangunan belia di negeri ini melalui program - program dan insentif berikut;

a) Pengenalan 10% kuota pemilikan Rumah Mampu Milik Johor (RMMJ) kepada golongan belia.
b) Merancakkan platform kesukarelawan dengan memperuntukkan sebanyak RM150 ribu pada tahun hadapan bagi menyokong penubuhan 10 kumpulan sukarelawan yang menggunakan modul projek mahasiswa INSTEDT di seluruh daerah negeri Johor.
c) Membangunkan Platform Atas Talian Untuk Rangkaian Pembangunan Belia Johor, di mana ia akan melibatkan 2,500 hingga 5,000 belia dan mensasarkan penglibatan 50 hingga 80 perusahaan IKS di negeri Johor melalui platform atas talian.

Terima kasih kerajaan negeri yang tidak pernah jemu mendengar keluhan rakyat, khususnya berkenaan isu pemilikan rumah. Kami ingin mengucapkan tahniah kepada Yang Amat Berhormat Menteri Besar Johor, di mana sehingga kini sebanyak 8,766 unit rumah telah disiapkan manakala 11,049 unit lagi sedang dalam pembinaan. Baki 40,022 unit daripada sasaran 60,000 unit akan mula dibina pada tahun hadapan sehingga 2020.

Selain daripada itu, kami juga turut menyambut baik cadangan Yang Amat Berhormat Menteri Besar di dalam Pembinaan Perumahan Penjawat Awam 1Malaysia (PPA1M) di mana sebanyak 2,877 unit rumah akan dibina di Mersing, Kluang, Tangkak, Muar dan Batu Pahat.

Terima kasih kepada Yang Amat Berhormat Dato’ Mohamed Khaled Bin Nordin, di dalam meneruskan inisiatif Program Rumah Mesra Rakyat Johor dengan pemberian subsidi pembinaan rumah atas tanah sendiri. Di mana Kerajaan Negeri akan membantu membina 200 unit rumah lagi dalam sasaran menjadikan kesemuanya 3000 unit menjelang tahun 2018 nanti.

Tahniah diucapkan kepada Yang Amat Berhormat Menteri Besar Johor di dalam pembentangan bajet negeri yang cukup terangkum dan padat dengan limpahan manafaat kepada rakyat di Negeri Johor.

Hahasrin Hashim
Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Johor
17hb November 2016