Sunday 6 November 2016

MB JOHOR SAMBUT BAIK TITAH SULTAN JOHOR


Bangsa johor itu dari dulu sentiasa berdiri teguh dibelakang kerajaan persekutuan membina sebuah negara bangsa yang merdeka walaupun Johor tidak pernah dijajah.

Idea pembentukan Bangsa Johor telah sekian lama wujud sebelum terbentuknya Persekutuan Tanah Melayu lagi. Perlembagaan negeri Johor Undang undang Tubuh Kerajaan Johor tidak sama dengan negeri lain kerana negeri ini mempunyai berbilang kaum yang dianggap semua kaum itu adalah Bangsa Johor.

Sultan Ibrahim telah melihat jauh kehadapan yang perpaduan masyarakat di negeri Johor ini perlu dibentuk di bawah satu Bangsa Johor. Johor itu sudah bersatu bukan sehari dua tetapi sebelum Malaysia merdeka lagi

kepada orang luar yang tidak tahu sejarah Johor, Jangan masuk campur dalam urusan orang Johor.Rakyat bangsa Johor yang berbilang agama dan keturunan boleh hidup harmoni dan bersatu padu demi untuk kemakmuran dan keamanan Negeri Johor Darul Ta'zim.

Lagu rasmi negeri diberi nama lagu "Bangsa Johor" mengesahkan bahawa idea awal pembentukan negara bangsa bermula dan bertapak di negeri ini.

Johor sebagai 'role-model' dan menjadi pencetus citra nasional dalam pelbagai bidang , budayanya, bahasa,sistem pendidikan, agama, keselamatan hubungan antarabangsa, kepimpinan politik undang undang Malayisa hingga wujudnya konsep Bangsa Malaysia yg dipopularkan Tun Sendiri

Bangsa Johor bukan pemecah belah, bangsa johor sentiasa menjadikan Muafakat sebagai Cara Johor dalam apa jua aspek kehidupan mereka. Tak perlulah orang luar mengajar kami bagaimana cara Johor mewujudkan kesatuan dikalangan bangsa Johor di negeri kami. dari zaman Atok Moyang kami Melayu, Cina dan India dikenali sebagai Bangsa Johor semenjak 1885, 72 tahun sebelum adanya negara bernama Malaysia

Dalam era itu juga, konsep Bangsa Johor ini cuba dizahirkan juga dalam bentuk ekonomi apabila kerajaan negeri bekerjasama dengan pedagang cina melalui sistem Kangcu.Tanah Johor adalah tempat kita lahir. Kami, tak kira melayu, india, cina always regarded ourselves as Bangsa Johor.

Bersatu dan berkerjasama menjadikan tanah jauhar ini sebagai Kuasa Ekonomi Utama Negara.Dengan Perlaburan tertinggi, KDNK melebihi paras nasional kemasukan pelancong tertinggi. Adakah Johor tidak menyumbang kepada Malaysia yang lebih baik dan harmoni??

Apakah semangat orang kelantan tidak membantu memajukan orang negeri mereka? Bagaimana pula istilah Sarawak untuk Sarawak yg dilihat lebih lantang menuntut hak mereka demi kemajuan negeri mereka dan Malaysia yang lebih inklusif?

Johor tetap jadi Johor
Muafakat Itu Berkat